Asiakastarina

Lenita Airisto aikoo nähdä maailman kirkkaana vielä 100-vuotiaana

Suomen tunnetuimpiin ja merkittävimpiin vaikuttajiin kuuluu tietokirjailija Lenita Airisto, jonka tuotantoyhtiö AIRISTO Oy tuotti jo1980 -1990 luvuillamuun muassa Success Story Finlandja Creative Finland –maailmankiertueet Eurooppaan, Yhdysvaltoihin ja Aasiaan. Kampanjat keskittyivät Suomi kuvaan, Suomen suvereniteettiin, kulttuuriin ja markkinoivat raskasta teollisuutta, muotoilua, matkailua ja siviiliilmailua.

Airiston vuonna 2010 kirjoittaman Eläköön 100 vuotta -teoksen teemat ovat ajankohtaisempia kuin koskaan. Teos korostaa työn ja luovuuden sanomaa sekä sukupolvien välistä yhteispeliä.

Nyt työn alla on uusi kirja ja tuoreessa muistissa edellisen Elämäni ja isänmaani (Bazar 2017) -teoksen kirjoitustyö sekä kuvatoimitus, johon kuului yli 1400 valokuvanvalinta ja digitalisointi.

Elämäni ja isänmaani kertoo itsenäisen Suomen myrskyisän tarinan kansalaisten puolustaessa maan itsenäisyyttä. Se on omistettu Suomen puolustusvoimille sekä talvi- ja jatkosodan rintamamiehille ja -naisille, lotille. Kirja kertoo myös minkälaiset mahdollisuudet itsenäinen Suomi antoi kansalaisilleen, myös Lenita Airistolle.

Airisto ei puhu terveydestään, diagnooseilla tai toimenpiteellä. Lopputulos ratkaisee. Pitkän elämän myötä on hyvissä ajoin mietittävä missä kunnossa eläkkeelle ei jäädäkään ja miten jäljellä olevat vuosikymmenet viettää. Moni haluaa tehdä töitä ja se edellyttää näkökyvyn säilymistä.

Ikääntyvän ihmisen tarvitsema itsenäisyys vaatii näkökykyä

Lenita Airisto toteaa vaatimattomaan tyyliinsä olevansa täysin tasavertainen ja tietysti kokeneempi nuorempiin verrattuna. Nuori energia ja vahva kokemus eivät Airiston maailmassa kilpaile, vaan ovat yhdistettynä tulevaisuuden valttikortti, todellinen synergia.

Elämän tärkeinä asioina Lenita Airisto pitää uuden oppimista, vaikka kyseessä olisivat vaikeatkin haasteet. Näin joka päivä nuortuu ja norjistuu. Ei kannata elää pimeydessä.

Katsoin 95-vuotiaan poliitikko-kirjailijan Jutta Zilliacuksen haastattelun televisiosta. Hänen silmistään loisti älyn valo. Katsojalle tuli selväksi, että Jutta Zilliacuksen silmillä ei ole tirkistelty maailmaa avaimenreiästä, vaan nainen on rohkeasti astunut ovista ulos ja ottanut koko näkökentän haltuunsa. Se onnistuu vielä häneltä 100-vuotiaanakin.

Arvostus osaamiseen johdatti Valolle

Kirjailijana ja luennoitsijana Airisto korostaa, kuinka näkevät silmät mahdollistavat tiedon ja kokemuksen välittämisen eteenpäin. Siihen tarvitaan uusimman tiedon ja teknologian lisäksi inhimillistä pääomaa.

“Silmätautien erikoislääkäri, apulaisprofessori Mika Harju on todella nerokas mies. Silmäsairaala VALOn pääoma on huippuosaaminen. Asiakkaille annetaan mahdollisuus nauttia näkevänä ihmisenä pitkästä elämästä. VALOn laitteet ovat tietysti uusimman teknologian huipputuotteita, mutta osaavan lääkärin tekemät oikeat diagnoosit ja tinkimätön seuranta takaavat parhaan tuloksen”, Airisto toteaa.

Kuinka kevät koittaa sokealle

Lopuksi Airisto poimii mukaan tarinan maailman lahjakkaimmasta mainosmiehestä, David Ogilvysta, jonka kerrotaan kulkeneen työmatkallaan sokean miehen ohitse.

Miehen kaulassa roikkuvaan kylttiin oli kirjoitettu “Olen sokea” ja mies heilutti usein tyhjillään olevaa mukia kuullakseen oliko kukaan pudottanut siihen kolikoita.

Kauniina huhtikuisena päivänä Ogivlyn mieliala oli korkealla ja hän kysyi sokealta, josko voisi omalla osaamisellaan auttaa tätä. Mies suostui ja Ogivly lisäsi miehen kylttiin muutaman sanan.

Tulosta syntyi heti, mukiin putosi enemmän rahaa kuin koskaan aikaisemmin. Sokea kysyi Ogivlylta, mitä tämä oli tehnyt. Vastaus oli yksinkertainen, kyltissä luki nyt: “On kevät ja olen sokea”.

Airiston elämä on täynnä tarinoita, joilla voi muuttaa maailmaa ja herättää tunteita. Ikääntyminen on energisen vaikuttajan silmissä “elämän kevättä”, jonka mahdollisuudet pitää olla kaikille avoinna. “Kun näkee omin silmin, ei torju asioita, vaan voi elääavoimena ja säilyttää elämänilonsa”, Lenita Airisto summaa.